Rakovnicko.cz - regionální portál | Informace, Zprávy, Akce, Katalog firem, Inzeráty, Fotogalerie
Uzavírky komunikací (Rakovnicko)
| 9. 6. 2025 – 11. 7. 2025 - Částečná uzavírka silnice č. II/229 v obci Lišany, více v článkuZpravodajský servis
Zpravodajství
iSEZNAM Rakovnicka
Pamětihodnosti
Paměť regionu
Odkazy
Archiv zpráv
Pozor na výmoly a díry na silnicích!
Společnost
18. 02. 2010
Michal Elznic
Situace v Česku: Proč tomu tak je?
V období, kdy se na vozovkách pracovalo, jsou v České republice povrchy vozovek, do kterých je zasahováno, opravovány stylem "záplaty", která ovšem nemá parametry výšky vyfrézování států na západ od nás. Vložená záplata je příliš slabá na to, aby udržela tvar a to především při pohybu těžkých vozidel, jako jsou kamiony, nákladní auta atd.. Často se záplata musí znovu a několikrát v roce opravovat a vznikají tím další náklady, než kdyby se to udělalo pořádně a jednou. V zimě dochází k tomu, že v mrazech se dostane do těchto "záplat" voda v tekutém stavu a ta poté zmrzne. Když přijde obleva anebo se blíží jaro a teploty vystoupají, zmrzlá voda se uvolní a pak stačí několikrát projet přes "záplatu" aby se z ní stala opět díra.
Přiblížíme se vůbec někdy kvalitní infrastruktuře? A kdy to bude?
Práce na silnicích souvisejí s budováním nové nebo opravou staré infrastruktury, zejména související s výkopovými pracemi na stavbách vodovodů, kanalizací, plynových, elektrických a dalších sítí. Všichni pracovníci infrastruktury (zejména ti, co rozhodují) by se měli povinně školit v zahraničí. Proč? Příklad si můžeme vzít například z Německa, kde se setkáváme s docela jiným přístupem. Kanály na vozovce (pokud ano, jedná se o precizní práci bez hrbolu), jsou umisťovány vedle silnice ve žlabech, které zpravidla slouží k více účelům najednou. Jako odvod vrchní vody, ale také jako vedení všech sítí., čímž se velmi zjednodušuje přístup po celé délce vozovky. Když je potřeba něco opravit, prostě se demontují rošty, požadované sítě se opraví nebo vytvoří a je hotovo jednou provždy - bez zásahu do povrchu vozovky. A to už nemluvím o dokonalosti takové vozovky - o cyklostezce a chodníku (bezbariérových) umístěných vedle vozovky. Do vozovky se prostě vůbec nezasahuje - myslím, že se v Německu jedná dokonce o velmi přísný zákon, který kdokoliv poruší (platí to i pro znečištění vozovky traktory apod.) platí velmi vysoké pokuty. Vozovky se také stavějí z betonových materiálů a vydrží podstatně déle, než jakákoliv nejdokonalejší dálnice v ČR postavená na asfaltu.
Kocourkov
V Čechách je situace poněkud jiná. Každý naříká, že nejsou na opravy peníze. A kde tedy ty peníze jsou? Proč se vybírá mýtné, proč se vybírají poplatky za dálniční kupony, a hlavně, proč v ČR je stavba kilometru dálnice až o 30% dražší než ve vyspělém Německu? Není to tím, že peníze prostě mizí v kapsách vybraných firem a jedinců? Není to mafie? (Slovo mafie nemám rád, ale podívejte se na politiky, přebujelou byrokracii, návaznosti státních firem a zakázek na tyto osoby). Ke změně dojde, až se u nás přestane podvádět a krást! A toho se asi nikdo z nás nedožije.
Neměla by být tedy vozovka sjízdná a opravená? Proto se všechno šulí a vybírá se ten nejlevnější materiál a pokud možno nejmenší práce, jen abychom byli "spokojení"!?. Ale je to opravdu správný postup? I tady platí pravidlo, že "nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit levné věci" víc než jinde. Použití "kvalitních asfaltových materiálů" nebudu komentovat. Posyp štěrkem - drtí tak, aby vozidla, která projedou přes díru, zatlačila drobné kamínky do vozovky (a rizika spojená s odraženými kamínky na čelní skla, cyklisty apod.), také nekomentuji.
Proto pokud můžete, apelujte na svoje zvolené zastupitele na radnicích, změny k lepšímu se automaticky neudělají...
Zdroj: Rakovnicko.cz
Zatím nebyly vloženy žádné komentáře.